~Doa~


Ku Percaya Kan Ada Kemanisan Dipenghujung Sebuah Kesabaran

......"Ya Tuhan kami,janganlah Engkau bebankan kepada kami apa yang tidak sanggup kami menanggungnya. Maafkanlah kami,ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami".....

Ya Allah, jadikan hati kami Khazinatul Asrar yang didalamnya dipenuhi Syajaratul Iman. Jadikanlah kami Raudatul Sakinah supaya kami membuktikan Elya Mahabbah kami hanya kepadaMu. Jadikanlah kami ini Ainul Mardhiah buat ibu bapa kami agar kami menjadi Qurratul 'Ayyun buat mereka. Jadikanlah pertuturan kami ini Layyinul Harir agar kami menjadi Khairun Nisa' dikalangan kami. Jadikanlah kami Mujahidah Solehah buat agama kami agar kami dapat masuk ke Jannatul Adnain milikMu Ya Allah. Dan berikanlah kepada kami di akhirat kelak cahaya syuhada' yang menjadi bukti perjuangan kami di muka bumiMu ini.amin......

7 Amal Soleh Yang Patut Diamalkan Selalu


Cerdasnya orang yang beriman adalah, dia yang mampu mengolah hidupnya yang sekejap ini sebaik mungkin untuk kebahagian hidup yang kekal di akhirat kelak.

Kita hidup bukan untuk hidup. Tetapi kita hidup untuk YANG MAHA HIDUP. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup.

Kita jangan takut mati tetapi sentiasa bersiap untuk mati. Kerana, mati itu pasti. Mati itu adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT.

Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya. Jadi sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan kepada Allah ta’ala,

Dalam kita bersiap untuk mati, maka sewajarnya cuba kita renung-renungkan 7 amalan mulia di bawah ini. Adakah kita sudah mengamalkannya?

Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata kita membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh kefahaman.

Ketiga:
Jangan tinggalkan(pergi ke) masjid terutama di waktu Subuh. Sebelum melangkah ke mana pun langkahkan kaki ke masjid dulu. Masjid merupakan pusat keberkatan. Kita pergi ke masjid bukan kerana panggilan muadzin, tetapi kerana menyahut panggilan Allah yang sangat sukakan orang memakmurkan masjid.

Keempat:
Jaga solat dhuha. Solat Dhuha banyak kelebihan. Dikatakan kunci keberkatan rezeki itu terletak pada 
solat Dhuha.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah. Dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah sangat menyayangi hambaNya yang berwudhu. Kata Sayyidina Ali radhiallahu’anhu; “Orang yang selalu berwudhu senantiasa, dia akan merasa seolah-olah selalu bersolat, walaupun pada ketika itu dia tidak bersolat (solat sunat), dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, iaitu diampunkan dosa dan disayangi dia oleh Allah”.

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan 
dijauhkan oleh Allah.

Sahabat-sahabat semua. Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir. Oleh itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah.
Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling berkhasiat. Dengan zikir berbagai kejahatan dapat dijauhi. Sikap materialistik (gila dunia) dan hedonistik (gila hiburan) dapat dikurangkan dengan memperbanyakkan zikir kepada Allah.

Ayuhlah kawan-kawan semua. Beringatlah sebelum maut datang menjelma.

SUMBER:pakarhowto.com


No comments:

Post a Comment

~NukiLaN MaWaR~

~NuKiLaN MaWaR diGeMaRi~